Plakat reklamujący film „Łatwa dziewczyna” przedstawia młodą kobietę trzymającą kartkę z napisem „Plotki i prawda o tym, jak zrujnowałam moją reputację”. Postać dziewczyny otacza zestaw czterech obraźliwych epitetów: „sucz”, „dziwka”, „wywłoka”, „zdzira”. Naszym zdaniem, takie przedmiotowe potraktowanie kobiety obraża jej godność jako osoby i zachęca do werbalnej agresji wobec niej. Nie ma znaczenia fakt, że reklamowany film jest komedią. Przekaz wizualny plakatu to: kobieta oraz pogardliwe wulgaryzmy ją opisujące. Dystrybutorem filmu jest United International Pictures Sp. z o.o.
Twórcy tej reklamy i dystrybutor filmu myślą pewnie, że mogą pozwolić sobie na wszystko. Ty możesz podjąć poniższe kroki. Zajmą Ci one tylko 3 minuty.
1. Złóż skargę do Rady Reklamy korzystając z formularza:
http://www.radareklamy.pl/formularz-zgloszeniowy-online.htm
Przykładowa treść skargi:
Wielkoformatowy plakatreklamujący film „Łatwa dziewczyna” przedstawia dziewczynę trzymającą kartkę z napisem „Plotki i prawda o tym, jak zrujnowałam moją reputację”. Postać dziewczyny otacza zestaw czterech obraźliwych epitetów: „sucz”, „dziwka”, „wywłoka”, „zdzira”. Takie potraktowanie kobiety obraża jej godność jako osoby i zachęca do werbalnej agresji wobec niej. Nie ma znaczenia fakt, że reklamowany film jest komedią. Przekaz wizualny plakatu to: kobieta oraz pogardliwe wulgaryzmy ją opisujące. W związku z powyższym, przez swój seksistowski charakter i użycie pogardliwych sformułowań wobec kobiety, reklama ta narusza art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy, a pośrednio również art. 5, gdyż może zachęcać do werbalnej przemocy wobec kobiet. Zgodnie z wcześniejszymi orzeczeniami Komisji Etyki Reklamy, reklama narusza dobre obyczaje, również dlatego, że użyto w niej wulgaryzmów. Używanie wulgarnego języka w reklamie jest sprzeczne z ustawą o języku polskim. Zgodnie z art. 32 Kodeksu Etyki Reklamy, do reklamy należy stosować przepisy dotyczące reklam skierowanych do dzieci i młodzieży
2. Wyślij e-mail do Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania z prośbą o interwencję na adres:bprt@kprm.gov.pl
3. E-mail wyślij do wiadomości Stowarzyszenia Twoja Sprawa (\n dystrybutora United International Picturesmailto:enquiries@uip.com.sts@twojasprawa.org.pl
ZŁÓŻPROTEST! TO MOŻE BYĆ TWOJA KOBIETA!